Štěstí není něco co se dá najít. Je to způsob života.

Čínská filosofie a náboženství

2. prosince 2006 v 13:22 | ewelis |  O Číně, o čínštině
Čínské filozofie
Stručně se dá podstata čínského myšlení vyjádřit heslem "dialektika a kolektivismus", v sociálním životě zase kladením důrazu na rodinu a hierarchické uspořádání společnosti - tyto rysy lze vystopovat už v samých počátcích čínské historie, a bylo proto zákonité, že se dostaly i do konfuciánského a taoistického učení jako přesně a jasně definované "poučky". Kolektivismus sám o sobě lze postavit do protikladu k evropskému individualismu a spoléhání na sílu a velikost sebe sama jakožto jedince, což je považováno za základ naší kultury a filosofie spolu s křesťanstvím.

Již ve svých nejstarších představách Číňané zdůrazňovali, že kosmos je veličinou harmonie a pořádku, že není statický, ale aktivní a jeho aktuální stav je jednou z forem změny. To vše je řízeno kosmickým principem zvaným tao (nejčastěji překládáno jako "cesta"). Všechny věci jsou navzájem podmíněny a propojeny, vznikají a zanikají v boji dvou protikladných sil, aktivního a pasivního principu (mužský jang a ženský jin, světlo a tma, den a noc, teplo a chlad, atd.). Tyto prvky jsou ovšem v neustálém pohybu, vzájemně přecházejí jeden do druhého, proto se nedají přesně klasifikovat a určit. Kontrasty tedy existují všude a ve všem. Jsou-li kontrasty všude, znamená to, že nic není, ani nemůže být, dokonalé, že negativní stránky každé věci jsou dány řádem Přírody, jsou "normální", není to nic, co by se mělo ukrývat a je nutno je správně pochopit, aby mohly být překonány (napraveny). Například při hodnocení Mao Ce-tungovy osobnosti bylo usneseno, že jeho činnost byla ze 70 procent správná a ve 30 procentech se dopustil chyb (tzv. velký skok, kulturní revoluce, atd.). Většinou je však přijímán pozitivně jako ten, kdo po dlouhých dobách nepokojů přinesl Číně zase mír a jednotu. Poukázáním na neustálý koloběh změn však může současné vedení jeho učení legitimně odsunout do minulosti a prosazovat nové teorie, které jsou už samotnou svou podstatou k těm Mao Ce-tungovým v zásadním protikladu.
Náboženství
V Číně je řada různých náboženství, přičemž se odhaduje, že některou víru vyznává více než 100 milionů lidí. Hlavními náboženstvími jsou buddhismus, islám, křesťanství, taoismus, šamanismus a východní ortodoxní křesťanství.
Na rozdíl od mnoha jiných civilizací se čínská společnost řídila spíše morálními principy než náboženským kodexem. Na všechny čistě náboženské problémy Číňané nahlíželi prizmatem morálky a náboženství chápali spíše jako pragmatickou morálku, jež má bezprostřední vztah k životu lidí, podřizovali ho tradicím a normám, které kanonizovalo konfuciánství.
Konfuciánský stát svou podstatou vystupoval proti jakémukoliv náboženství, protože odporovalo jeho učení, ačkoliv samo konfuciánství obsahovalo hodně prvků z nejstaršího čínského náboženství. Například celibát požadovaný u některých náboženství totiž znamenal přerušení rodové linie, rozpad rodinného systému a ukončení obětí předkům. Stát měl vypracován systém kontroly nad náboženskými organizacemi, aby minimalizoval jejich konkurenceschopnost v politickém životě. Jednotný stát zde vystupoval proti mnoha náboženským směrům a sektám, proto mohl v podstatě uspět. Vzhledem k relativně mocnému státu a roztříštěným religiózním zájmům v Číně nikdy žádné náboženství nezískalo absolutní moc. Stát sice prosazoval přísná omezení, co se týče stavby nových klášterů a početnosti kléru, ale pokud náboženské dění nenarušovalo místní tradice a nepoškozovalo státní zájmy, bylo úředními místy tolerováno. O Číňanech se často říká, že jsou nábožensky tolerantní - platí to však jen do jisté míry, pokud tato náboženství neporušují místní tradice - proto se u nich příliš nerozšířilo křesťanství, jehož abstraktně mytické učení je vzdálené tradičním pragmatickým čínským představám o náboženství.
Hranice mezi filozofií a náboženstvím nebyly ve staré Číně nikdy přesně definované. Čína neznala instituci státní církve, kléru či náboženských válek. Z nejstarších dob se v Číně nezachoval žádný ucelený mytologický systém jako v některých jiných částech světa. Připisuje se to poměrně rychlému a časnému přechodu od mytologického chápání světa k chápání v podstatě racionálnímu. To ovšem neznamená, že by Číňané absolutně upustili od víry v nadpřirozené jevy.
Z nejstaršího období se až do současnosti zachoval kult předků. Kult byl založen na víře, že člověk má dvě duše - fyzickou, která se po smrti rozplyne, a duchovní, která dále žije.
Konfuciánství hned v počátcích své existence převzalo kult předků a udělalo z něj důležitou součást svého etického systému.
Čínu tedy ovlivňovala tři hlavní náboženství, či filosofické směry, a to konfuciánství, buddhismus a taoismus. Charakter Číňanů nepochybně ovlivnilo dlouhodobé působení buddhismu a konfucianismu. Zatímco myšlenky buddhismu je vedly k trpělivost, konfucianismus je učil pragmatickému a účelovému jednání.
"Konfuciáni, buddhisté a taoisté připomínají tři stejné krámy, které si vyvěsily tři různé reklamní tabule. Jsou to všechno obchody se smíšeným zbožím, všude mají na skladě dříví, rýži, olej i sůl. Jediný rozdíl je v tom, že konfuciánský krám je největší, buddhistický o něco menší a nejmenší je taoistický, ale jinak najdeš všude totéž zboží. V každém učení dlužno rozeznávat dvě stránky: vnější a vnitřní. Po vnitřní stránce jsou všechna učení stejná a liší se jen co do zevnějšku. Jako například buddhističtí mniši si holí lebky a taoističtí kněží si váží vlasy v drdol, aby každý hned na první pohled viděl, kdo je buddhista a kdo taoista. Kdyby si buddhistický mnich nechal růst vlasy, svázal si je v drdol a přehodil přes sebe roucho z jeřábího peří, a kdyby naopak taoista si oholil hlavu a oblékl mnišskou kutnu, lidé by si popletli jejich jména. Cožpak můžeme věci rozlišovat ještě jinak než pouhým smyslovým vnímáním, totiž zrakem, sluchem, čichem a chutí?...Všechna učení se shodují v tom, že nabádají lidi, aby konali dobro, a vedou je k universalismu. Milují-li lidé dobro a cítí-li universalisticky, prožívá svět Veliký mír. Jsou-li lidé ovládáni jen svým egoismem, převládne na světě Veliký rozvrat."[1] L.Obuchová Číňané 21.století,s.200

[1] Liou "Putování starého chromce", viz Obuchová s. 200
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 teke teke | Web | 3. prosince 2006 v 0:59 | Reagovat

Mooc hezké to máš. :-)

2 werčaaa werčaaa | 8. prosince 2007 v 12:11 | Reagovat

krásný :)

3 serafX serafX | Web | 3. května 2008 v 21:30 | Reagovat

Čínská filosofie a čínská mytologie, pojem náboženství znají číňané vlastně až od svého kontaktu s křesťany a muslimy.

4 Smithc982 Smithc982 | E-mail | Web | 26. dubna 2014 v 6:41 | Reagovat

I'm curious to uncover out what weblog system youre employing? Im experiencing some small security problems with my latest weblog and Id like to locate something a lot more safeguarded. Do you have any recommendations? gdgefbkaedadgdge

5 Pharma614 Pharma614 | E-mail | Web | 27. dubna 2014 v 3:05 | Reagovat

Very nice site! <a href="http://aixopey2.com/qqsqt/1.html">cheap goods</a>

6 Pharma296 Pharma296 | E-mail | Web | 27. dubna 2014 v 3:07 | Reagovat

Very nice site! cheap goods http://aixopey2.com/qqsqt/4.html

7 Pharmf357 Pharmf357 | E-mail | Web | 27. dubna 2014 v 3:07 | Reagovat

Very nice site!

8 viagra viagra | E-mail | Web | 29. dubna 2014 v 8:41 | Reagovat

Hello!

9 Smitha39 Smitha39 | E-mail | Web | 14. června 2014 v 7:08 | Reagovat

I will immediately clutch your rss feed as I can not to find your email subscription link or enewsletter service. Do you have any? Please let me know in order that I may just subscribe. Thanks. cgfbeedebeeakdcc

10 Smithk135 Smithk135 | E-mail | Web | 22. června 2014 v 16:06 | Reagovat

I'm searching for websites that may have excellent tips about what's popular and what the most effective makeup products is.. edckcbfkefcdaada

11 Smithd320 Smithd320 | E-mail | Web | 24. června 2014 v 13:17 | Reagovat

You are my inhalation, I have few blogs and sometimes run out from to brand. fkakdcdkeegeeced

12 cialis cialis | E-mail | Web | 6. srpna 2016 v 11:36 | Reagovat

Spot on with this writeup, I actually believe this website needs a great deal more attention. Ill probably be returning to read through more, thanks for the info!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.